2 dagar kvar!

Nu har det bara två dagar kvar innan jag förhoppningsvis får gå ner till ridhuset och rida ett ordentligt dressyrpass, jag är så himla sugen haha!
Pållarna fick tyvärr vila helt igår (onsdag), blev mys och borstning men sen hann jag inte mer då jobbet ringde på morgonen och fråga om jag kunde hoppa in och jobba natt. Helt oförberedd så tacka jag självklart ja då det alltid är bra med en extra slant (speciellt inför GBG horse show!)
Dom har ju gått varje dag fram tills idag så det gjorde ju inte så mycket, men jag hade planerat att röra på dom varje dag när jag inte haft tillgång till ridhuset, men dom fick ju en genomkörare på gärdet i tisdags så det skadar inte. Idag kör jag gärdet igen och imorgon får dom sträcka på benen rakt fram runt "slingan".
 
Liten snabb utvärdering av arbetet på gärdet i tisdags, börjar med Zäta;

Han var superpigg så jag lät honom först jogga i ett friskt tempo i trav utan att göra nånting, volt-rakt fram-volt ungefär. La in övergångar och halter allt eftersom och jobbade även med "sluta övningen" som vi gjorde på Danielträningen sist. Eftersom han var rätt "på" utan att vara stark och ligga i handen, ville jag få honom på andra tankar så därav lite mer rörelser och skolor än jag planerat.
I första galoppen fick han även där rulla på i ett friskt tempo innan jag la in lite tempoväxlingar och även övergångar/igångsättningar till och från alla gångarter.
Gjorde sluta övningen även i galopp på volten och början till arbetspiruetter, var himla svårt att få honom så samlad som krävs ute på gärdet, men fick till några som blev riktigt härliga!
Trav en lite sträcka på vägen hemåt sedan avskrittning på långtygel och massa klapp och beröm, fin pålle som höll sig på backen hela ridpasset, OWOW! ;)

Calle;

Även han fick jogga igång i traven i ett friskt tempo utan större arbete, volt-rakt fram-volt.
La in även på honom övergångar och halter efter ett tag och sedan igångsättningar samt tempoväxlingar. Jädrar vad han släppte till fint bara efter lite uppvärmning! La in galopp och gjorde lite byten för att kolla så han var med och lyssnade på mig, inte lika bra som han kan få till inne, rena byten men efter min signal, krånglade inget med det utan vi tar en check på lördag i ridhuset också.
La in lite skänkelvikning och tänket öppna på volt i travarbetet och sedan red jag förvänd galopp som avslut innan jag la ner honom och travade av. Väldigt fin och släppte till himla snabbt och fint utan större arbete.
Blir lite mer arbete med skolor osv idag på honom!
 
Faray;

Även han var på gärdet och fick springa av sig i alla gångarter, han tyckte det var så himla roligt och hade öronen rakt fram nästintill hela tiden! Han skulle ha koll på allt runt omkring och travade på friskt framåt, i galoppen ville han busa lite men Wilma var så duktigt och drev fram honom så det hann inte bli någon stor grej.
Blev mest övergångar/igångsättningar på volt och rakt fram idag.
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: