Ett genomtänkt ridpass

Imorgon ska Calle trimmas på kandaret igen, jag hoppas på att få ett bättre stöd i handen än sist och sitter nu o funderar ut lite bra lösgörande övningar. Serpentiner är ju alltid bra, och jag hitta på http://dressyr.ifokus.se lite olika varianter så man slipper sitta och nöta på det "vanliga" sättet.
 
serpentinövning 2.jpgserpentinövning.jpgserpentinövning 3.jpgserpentinövning 4.jpgserpentinövning5.jpg
 
Några av dessa övningar har jag ridit på Z och tyckte det var super, här får man verkligen tag på alla sidor och hittar jämt stöd. Det bästa är ju att detta går att göra i alla gångarter också! Antingen med byten, övergångar eller förvänd (i galoppen) i varvbytet. Ska prova det här när jag tömkör Z också!
Även övningen här nedan är kanon och kan också göras i alla gångarter (på de hästar som kan skänkelvikning, alt. sluta). Om hästen inte kan de rörelser rakriktar man in på diagonalen och känner att hästen är rak och sedan formar sig i volten runt innerskänkeln utan att skjuta ut nån bog/bakben eller falla inåt. Sedan rakrikta hästen igen och få den att trampa rakt under sig med bak samt ha en rak hals och nacke.
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: