Torsdag 13-03-07

Började med Z
Joggade igång efter lite skrittarbete och redan här var han loss och mjuk, rund o lite lägre i formen med aktiva bakben, precis som jag ville ha i början. Red lite programdelar ur olika program i uppvärmningen, lite check för vad vi måste träna mer på! Eftersom jag bara skrittat o travat än red jag 15m volt i trav som i LB:3an för att sedan göra avbrott (som egentligen är från galopp till trav i programmet) till skritt, få en bra känsla över medelinjen o sedan ny trav. Det funkade kalasbra så jag rullade över i galopp och gjorde samma övning i galopp, fick inte ihop honom på samma sätt i vänster fattningen som i höger, dock inget märkvärdigt, men om man tänker poängmässigt skiljer det 1p på varven. Efter några gånger blev det mycket bättre!
Lite ökningar, som jag MÅSTE träna mer på (i trav iaf) på diagonalen och även på fyrkanten, han har en förmåga att bära iväg aningens förhastigt och då bli lite lång. Supersvårt då han är så jädra känslig och tar åt sig så när man försöker säga till honom på ett snällt sätt att vänta o lugna sig. Tävlingsmässigt (som jag tänkte lite idag) skulle jag ha safeat och kanske satsat på en 7:a o få ökningen bibehållen i takten ist för att chansa o driva på med taktmiss i hopp om en 8:a o misslyckas o då få en 6:a ist. Snart sitter ökningarna också och då kan jag klämma på det sista som finns där inne i honom.
Red även lite förvänd på volt och bågar och ställde över fel och böjde honom rejält i samma tempo o takt, snart är den förvända lite stadig i båda varven vilket har varit en utmanning för oss.
Jättebra känsla hade jag hela passet igenom så tummen upp på Z idag!
 
Sedan var det Adrians tur
Som jag joggade igång runt fyrkanten och på volter, jädrar vad piiiiiiigg han var. Var bara att låta honom springa på och jobba honom så gott det gick med avbrott/igångsättning och lite öppnor.
Eftersom jag ska ner till ridhuset imorgon också med honom och han gått ut 3 dagar innan så blev det inte så mycket rörelser och skolor, utan mer volt och rulla på för att få bort lite energi.
Hoppas på ett bättre pass imorgon med en lugnare häst som startar där vi slutade idag!
Kan inte förstå att pållen är 25 år haha...
 
Nu stod Sigge på tur!
Han longerades och var superduktigt! Ingen bockning i första varvet men lite i starten när vi böt varv, tror dock att det var solkatterna från fönstren som han sneglat på hela tiden, som han trodde skulle komma mot honom haha!
Sista minuten var jobbig, trött kille!



Calle var häst 4
Han var rädd för nästan allting idag, vägen ner, i ridhuset och även på vägen hem som han gått på för ca 40 min sen... Men vi tog oss igenom passet med ett fint avslut där han var avslappnad, mjuk och loss i hela kroppen. Red väldigt likt Zätas pass, alltså programdelar och lite ökningar, på honom är det galoppökningarna som behöver tränas mer på, kanske lite upptagningar från den ökade till arbetstraven också! Jättefina förvända och uppridningar i galopp till halt på X!
Tar ett checkpass imorgon för att se så spändheten inte sitter kvar på ca 20min och sedan en längre skrittsväng hem, för på lördag ska jag hoppa in och träna på klubben för Marianne Von Essen, tränare på Strömsholm.

Och sist ut var Hazel
Första gången jag red henne i ridhuset och det gick väl helt okej! Väldigt bekväm häst som inte rör sig själv innan hon kommit igång. Tog ca 10min innan jag fick fram henne ordentligt till betet och så hon kom igenom hela kroppen. Eftersom det var första gången så kände jag lite på henne bara genom att rida rakt fram, på volt, lite serpentiner och skänkelvikningar. Fick fint stöd och jag ÄLSKAR galoppen. Dock får man passa sig att den inte blir för enformig och bekväm, då blir det nästan så man står o trampar på stället ist. Men man känner att det finns potential i hästen!

 
Imorgon är det Adrian, Calle och Zäta som ska trimmas i ridhuset igen, Sigge får en promenad för omväxlingsskull och så är det en ny häst (ponny!) som även han ska ner till ridhuset!
Spännande dag och utvärdering kommer imorgon om hur det gått.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: