Veterinärbesök 14/5

Han började med att känna igenom benet och kotan där vrickningen var, allt kändes väldigt fint och bra så då gick vi ut för att se hur han rörde sig. Skritt fram och tillbaka, PIGG HÄST! Trav fram och tillbaka, VILD HÄST!
Fick gå in och ge honom en droppe lugnande för att veterinären ens skulle kunna se hur han rörde sig och om hälta fanns (och över huvudtaget kunna ha honom på backen)
Ut och gå igen, fram och tillbaka utan anmärkning. Vid förra besöket visade han ytterst lite hälta vid trav innan böjprov så nu höll jag mina tummar (låtsades iaf, försökte mer ha koll på en halv galen häst haha) och nu var det ingenting! Böjde och INGENTING då heller, så himla skönt.
En vrickning kan ju gå upp väldigt lätt så nu blir det skritt 14 dagar till, långa stunder!
Sedan är det skritt 5 min, trav 5 min, skritt 5 min osv som gäller i 1 vecka för att sedan, då alltså om 3 veckor kunna lägga in galopp och rida som vanligt.
Första veckan i alla gångarter kommer jag vara väldigt försiktigt (jag är en mes efter vilken skada som helst, jag vet) men det gäller den veckan att bygga upp kondisen igen och även styrkan, så övergångar/intervallet och klättring gäller, galopp 2min, skritt 2 min, galopp 2min osv 4 gånger, sedan såklart travarbete också!
Veckan efter det kommer jag lägga in rörelser och samling och allt som vi jobbade med innan vrickningen.
 
Skönt att iaf kunna se ljuset i tunneln och aldrig har jag njutit så mycket av att få skritta på sin egen häst haha!
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: